shoutbox

Wednesday 25 November 2015

Masa

    Assalamualaikum. :) selamat malam semua! Alhamdulillah... Anna baru ja lepas makan dan solat tadi. Anna dah solat & makan. korang?


 
     Pada entry kali ini, Anna berkenan sangat nak letak tajuk "Masa" bila terpandang jam yang cantik kat dinding tadi. tetiba rasa banyak sangat infirmation tentang masa.



     korang tau tak apa maksud PM atau AM ? ni adalah fakta am dalam bidang sains tentang masa. PM bermaksud Post Meridian manakala AM bermaksud Ante Meridian. Disebabkan nama panjang sangat,so kita pun pakailah nama nickname dia iaitu PM & AM. Believe me, tak ramai yang tau tentang ni. hehe...



    kita hanya mempunyai masa sebanyak 24 jam. Anna nak tanya satu ja kat korang juga diri Anna sendiri. Apa yang kita buat sepanjang 24 tu? Amalkah? Pahala atau dosa? Adakah kita jalankan ibadah wajib yang diperintahkan Allah?



   Tertanya tanya bukan?
    Self reminder jugak.



    Korang ada buat jadual? Anna ada. tapi agak carca marba nak ikut sebab banyak hal lain yang perlu diselesaikan. Dengan adanya jadual, hidup kita akan jadi lebih mudah dan senang. buat jadual ni,senang ake pon. tapi nak ikut tu yang susah tu. ada ja yang menghalang. ada hal la, ada "mat dan minah kacaw" (sapa lagi, adiks la). tapi selalunya sebab utama dia, malas la. hehe....



    "demi masa, sesungguhnya manusia dalam kerugian. kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling
menasihati untuk kesabaran" (surah Al - 'Asr ayat 1 - 3)


ingatlah yang masa itu emas. mahal.
ingatlah yang masa itu umpama air. air sungai yang mengalir  tanpa henti. tak mampu untuk ditahan.
masa itu ibarat pedang. ia akan membunuh kita jika kita leka. lewat.


      itu saja untuk hari ini.
      terima kasih sebab membaca entry yang merapu         ni. XD
      Assalamualaikum.
      Night
      ♥


















No comments:

Post a Comment