shoutbox

Monday 16 November 2015

realiti

Assalamualaikum. selamat petang semua! terima kasih buat sesiapa yang mengunjungi blog ni & baca entry yg ngarut & mrapu ni. Realiti merupakan tajuk entry kita pada hari ini.


Kenapa realiti ehh?


sebab pada zaman sekarang ni, kita sering keliru antara fantasi & realiti. malah Anna sendiri alaminya dari hari ke hari. banyak perkara yang mengundang kita mengalami perkara tersebut (wah! ayat!)



first. novel. well, spa x sukakan novel? Anna pon suka. sukar untuk mencari orang yang tak suka novel sekarang. majority mcty suka. tak kira jantina & umur. bdak darjah 2,3 pon dah start baca novel tau! mak budak waima nenek kepada budak tu pun dok baca novel jugak. genre novel yang dipilih juga bukan main. novel cinta kot! selalunya Anna keluar gi mart,makan² atau beriadah mcty akan ada orang pegang novel. yang membaca sambil jalan pon tak kurang.



novel ni ada baik & buruk dia tau. jangan chop reading  a novel was just wasting your time. no. baiknya novel ni, kita dapat belajar perkataan baru yang tak atau jarang kita dengar dalam pelbagai bahasa terutama BM & BI selain dari menghiburkan diri dengan menghayati watak & jalan cerita sesebuah novel. Kita secara automatic nak tau apa maksud perkataan tu. itu membuatkan kita nak semak balik dictionary Oxford atau kamus dewan Bahasa dll. ini membuatkan kita bertop up pembendaharaan kita & takkan terkial kial bila ada orang guna perkataan tu dalam kehidupan seharian. (ye la, dah tau maksud,kan)


itu baiknya. buruk ?


inilah dia perkara yang berkaitan dengan realiti ni. sesetengeh orang yang terpengaruh (terlalu menghayati watak / jalan cerita) dengan novel tersebut, biasanya akan terbawa  dengan sikap yang ada pada watak novel tersebut. kalau yang baik tak mengapalah. tapi begaimana sebaliknya? dan disini juga telah membuatkan identity sebenar seseorang itu hilang & bertukar sedikit demi sedikit & tak mustahil ia akan berubah sebijik macam sikap yang watak novel tu ada.



second, filem. yea... films action,romantic,fantasy etc. terutama film dari orang barat.


why? I love film very much!


action. police story lakonan Jackie Chan, Bodyguard lakonan Salman Khan, terminator lakonan gabenor tu dan dari negara kita sendiri pon ada tapi tak perlu kot nak sebut (nanti timbul spekulasi pulak) tanpa sedar hero dari film tu dijadikan idola. tanpa sedar juga, orang yang-minat-nak-mati terikut attitude & gaya mareka turut memberi impak dalam fesyen di Malaysia. kalau yang diikut tu semua attitude yang baik & murni² saja tak kalut la jugak. kalau yang murni tu nak kata apa?



mimpi juga merupakan salah satu perkara yang membuatkan kita keliru untuk membezakan yang itu adalah reality or fantasy. mimpi ni pulak ramai yang buat andaian. ada yang mimpi ni mainan tidur la, syaitan la, ada pula yang percaya mimpi ni petanda. so? yang mana satu? terserah kat korang Anna tak nak ulas tentang tu. yang pastinya, mimpi ni kalau ikut fakta sains la, ia merupakan sesuatu yang kita mahu atau takutkan atau inginkan tapi tak tercapai dalm kehidupan realiti. alllaaaa.... macam mat jenin tu la. berangan tak sudah. realitinya habuk pon tarak! jangan jadi macam tu ya! kalau yang lain tu, lain² punya pendapat, lain² punya cerita.



Dan disini Anna nak ingatkan bahawa, film,novel hanyalah rekaan semata mata. kita yang tengok,baca ni memang perferct, dah nama pun rekaan. ingat la yang kita ni tak ada yang maksum kecuali Rasulullah SAW. jangan la kita mudah terikut ikut dengan benda macam ni sampai lupa syarat, hukum hakam agama,peraturan itu & ini. tak mustahil benda alah macam ni direka untuk kita leka.kita alpa dengan suruhan - Nya. tak mustahil...



Baiklah. itu sahaja dari Anna pada petang ni. dah masuk Maghrib dah pun. Anna solat dulu ya? Assalamualaikum.
think
good night
:)


























































































No comments:

Post a Comment